Bagaimana nak memajukan bisnes sesama melayu?


Seperti yang kita lihat pada masa kini, bangsa cina telah medahului kita dari segi ekonomi mereka yang maju. Mengapakah ini terjadi?Sedangkan kita sebagai warga bumiputera telah diberi kemudahan,peruntukan dan bantuan yang pelbagai lagi. Mengapa org cina boleh kehadapan dlm ekonomi dinegara yg ditadbir oleh pemimpin melayu? Mengapa dan mengapa?

Soalan demi soalan ditimbulkan….Isu pokok adalah bagaimana kita nak memajukan serta merevolusikan…atau dengan erti kata lain membuat perubahan BESAR-BESARAN terhadap pengurusan ekonomi kita.. mari kita tgk apakah kelemahan melayu dlm urusan ekonomi.

1. Suka berbelanja sesuka hati.

Maksudnya..ada kebanyakan suka berbelanja dengan sesuka hati tanpa menimbang barang yg dibeli itu penting ataupun tidak. Kadang2 benda yang dibeli pun tidak berfaedah langsung seperti membeli kereta baru…kebanyakan mereka suka mengubahsuai ,skirting, tuka bumper,lowered spring,spraiy blink2,tukar rim..sedangkan wang tersebut lebih baik digunakan membayar byrn ansuran kereta. Janganlh kita terikut2 dengan apa yg didalam tv buat..kerana yg mbuat ddlm tv tu adalah org2 kaya yg duitnya 7-8 keturunan xabis makan…ingatlah

 

2. Suka kerja selama2nya makan gaji sahaja.

Kita sedia maklum ada banyak kakitangan kerajaan adalah bermajoritikan org melayu. Ini adalah saranan dan pandangan saya, bagi saya bekerja dengan makan gaji sahaja tidak mampu untuk melonjakkan ekonomi anda dengan pesat. Org2 cina sebenarnya kebanyak menggunakan prinsip “kerja dulu-blajar dgn org-ada modal-buka bsnes sendiri” ..itulah prinsip kebanyakan daripada mereka. Saya percaya mereka (org cina) memiliki sifat kekitaan yg kuat dlm membantu memajukan ekonomi mereka.

 

3. Suka berhutang saja mahu bergaya.

Saya memang tidak berkenan melihat ada segelintir org2 melayu yg suka berhutang dan menunjukan dia itu bergaya dan berwang,pada hakikatnya dia adalah penanggung hutang yg teruk suatu hari nanti. Jika kita berhutang adalah untuk tujuan berniaga adalah tidak salah,tapi janganlah menunjuk2 “kekayaan sekejap” depan org..malu la sikit

 

4. Suka berangan2 besar dan bukan berfikir besar.

Jika dilihat pemerhatian saya ,ada juga dikalangan org melayu yang suka cakap besar dan angan2 saja besar. Namun begitu pemikiran nya hanyalah kecil. Bila bercakap dia akan mengatakan dia akan mahu beli BMW,MERC ataupun beli MANSION suatu hari kelak…akan tetapi tidak mahu berfikiran besar yakni berfikir merancang kearah projek yg besar. Projek atau bisnes yang besar dilakukan dengan realistik dan omongan kosong saja. Kita sering bercakap tentang IKS akan tetapi bangsa apakah yang bnyk memonopoli industri IKS? bgsa apakah yg memonopoli industri teknologi berat? Fikir2kan lah

5. Suka saling dengki dan saling menjatuhkan.

Tolonglah wahai bangsaku,janganlah kamu berdengki sesama sendiri apabila melihat saudara kamu maju. Sokonglah mereka yg berjaya dan ikutilah jejak yang baik dari mereka. Janganlah menabur fitnah apabila kamu melihat dia berjaya. Sifat ini perlu dibuang (shift-delete) dibuang secara permanent…janganlah ia hinggap kepada anak kita pada masa akan datang.

 

6. Didikan kepada anak tentang berniaga.

Seperti kajian dan pemerhatian saya, kepekaan anak2 pada usia 10tahun kebawah adalah aktif, kita (ibubapa) wajib mengajarkan mereka pengiraan yg insentif selain pegajaran agama kepada mereka. Janganlah mengabaikan pelajaran kira2(metamatik)..saya lihat anak2 bangsa cina ,kecil2 lagi dah dididik dengan asas pengiraan nombor tahap darjah 6..Pemikiran anak2 adalah lebih pesat dan lebih pantas (saya percaya kepesatan otak kanak2 10tahun kebawah menyamai 10000 kepantasan superkomputer yg canggih itu.). Janganlah mensia2kan usia yang istimewa kanak2 ini dengan ajaran asas Seks…itu bukan untuk mereka… kembalilah kepada ajaran islam.

 

sekiranya anda ada buah fikiran tentang kajian saya..silalah komen saya disini…sama2lah kita terapkan budaya berniaga.. disini saya bina satu slogan untuk topik ini ..

 

Berniaga adalah ibadat….beribadatlah kamu dengan berniaga..

 

selamat berniaga

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: