Z196, Microprocessor Tercepat Dari IBM Hingga 5,2 Ghz


Para pembuat teknologi selalu mengemaskini produk mereka dalam waktu yang singkat untuk mengejar pesaing mereka. Demikian pula di pasaran Prosessor, sampai secepat mana prosessor komputer boleh ‘berlari’? IBM menjawab pertanyaan itu dengan melancarkan prosesor terbarunya bernama z196. Prosesor itu dikenali sebagai prosesor tercepat di dunia yang boleh ‘berlari’ dengan kecepatan clock hingga 5,2 GHz. Bayangkan betapa panasnya prosesor tersebut.

Sebelumnya, AMD Phenom II X6 memiliki kecepatan clock hingga 3 GHz. Intel Core 2 Duo E8700 bekerja pada kecepatan 3,5GHz. Bahkan, Tom’s Hardware sempat membesut projek prosesor berkecepatan clock 5 GHz, dengan sistem pendinginan nitrogen cair.
Namun, kali ini prosesor Z196 tak memerlukan bantuan nitrogen cair untuk pendinginannya. Prosesor empat inti ini menggunakan teknologi pemprosesan 45 nanometer, memuat hingga 1,4 juta transistor di dalam cip seluas 512 mm persegi.

Ia dikenali boleh menangani lebih dari 50 juta instruction pemprosesan per saat. Prosesor dari kelas zEnterprise ini khabarnya telah menelan dana pelaburan lebih dari US$1,5 juta. Seperti dipetik dari berita TechIT, department IBM telah bekerjasama dengan beberapa pelanggannya selama 3 tahun untuk mewujudkan terciptanya prosesor ini.

Namun, prosesor ini tentu tidak akan kita jumpai pada laptop game Alienware atau laptop pengguna lain, kerana prosesor ini hanya akan hadir pada komputer mainframe yang digunakan oleh pengguna besar seperti bank, perusahaan telco, mahupun industri pembuatan. Rencananya prosesor ini akan mulai dipasarkan oleh IBM, mulai 10 September akan datang.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: