Kelahiran genius bermula dari kecil


Setelah beberapa lama saya mengamati dan membelek-belek buku mengenai bagaimana melahirkan manusia yang genius. Saya simpulkan beberapa poin-poin untuk para ibubapa yang bakal menimang cahaya mata supaya anak mereka akan menjadi genius suatu hari nanti.InsyaAllah. [semuanya ketentuan Allah…ingat tu]

Antara poin2 nya adalah

1.Pemakanan

2.Didikan yang betul

3.Solat

 

Pemakanan adalah penting bagi pembesaran anak-anak ,kadang para ibubapa kurang paham dengan cara pemberian makanan kepada anak mereka.Makanan hendaklah berkhasiat dan mempunyai zat yang membantu pertumbuhan jasmani mereka dengan baik. Makanan biarlah halal dan diberkati oleh Allah. itu kena jaga.

 

Didikan yang betul adalah didikan pelajaran anak disekolah,pemantauan terperinci terhadap mereka,janganlah ibubapa cincai dalam menjalankan didikan thadap anak mereka,nanti mereka akan cincai menjaga kamu (ibubapa).

Luangkan masa bersama mereka, bagilah mereka permainan yang mengukur jiwa mereka, ujilah mereka,berkomunikasi dengan berkesan ,ajar cara berkomunikasi secara terhormat dan berhikmah, ikutilah cara-cara didikan yang dilakukan oleh Rasulullah (itu yang paling sebaik2nya). Sentiasa beri nasihat dalam walaupun dalam keadaan gembira mahupun dalam marah. Ibubaa hendaklah tunjukkan sifat yang baik dihadapan atau dibelakang anak2. Mereka sedang melihat kamu (ibubapa) dan mereka sebenarnya memahami apa yang suasana yang kamu rasai,walaupun mereka kurang mengerti apa yang kamu tengkarkan (jika kamu sedang betengkar)

Didiklah anak2 dengan bersolat, ini kerana menjaga hubungan kita dengan Allah. dari segi saintifiknya otak memerlukan oksigen dan darah yang sedang mengangkut darah itu akan turun ke otak sewaktu kita bersujud diwaktu masa yang tertentu. Proses penyambungan neuron berlaku dan itulah cara mengeniuskan anak2 dengan mendidik mereka beribadah,bersolat dan didikan komunikasi yang baik. Ini kerana dengan adanya aktiviti sebegini, neuron2 akan bersambung dengan cemerlang sewaktu anak2 masi kecil.

 

setiap ibu bapa mahukan anak yang pandai. Belajarlah kamu untuk melahirkan khalifah yang genius,pemimpin yang berilmu. Jika kamu hendak mendidik mereka (anak) hendaklah kamu menjadi seorang yang terdidik. Pada masa yang sama hendaklah sentiasa berfikir untuk memajukan anak-anak. Semoga suatu hari nanti anak2 akan berbuat sama kepada anak2 mereka. sekian😀

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: